vineri, 20 noiembrie 2009

Trandafirul din Ierichon

Am văzut această plantă ciudată de foarte multe ori la Christkindlmarkt în Innsbruck. Ghemul acesta ciudat, cu un nume atât de pompos şi care îmi parea atât de neadaptat faţă de conţinutul pe care îl vedeam în faţa mea. Acum, după ani buni, l-am redescoperit şi în România şi nu am mai ratat ocazia de a-l comanda.
Trandafirul din Ierichon mai are şi alte diferite denumiri: , "planta Învierii", "planta dinozaur", "trandafirul Sfintei Maria", "mâinile de rugăciune ale Mariei". Este o plantă deşertică, ce rezistă fără strop de apă până la 50 de ani. De îndată de primeşte foarte puţină apă, se deschide, înverzeşte. După câteva zile în care este ţinut în apă, trandafirul trebuie trecut în hibernare pentru 3-4 săptămâni, după care iarăşi se pune în apă. Nimeni nu cunoaşte cât poate trăi o astfel de plantă, ea se transmite din generaţie în generaţie, acţionând după acelaşi principiu al retragerii şi resurecţiei. Multe proprietăţi magice sunt atribuite plantei, nu este locul aici să intrăm în discuţii esoterice.
De ce-mi place mie nespus trandafirul din Ierichon: mă impresionează faptul că poate rezista atâta timp fără apă, fără să piară. Că îi sunt de ajuns câţiva stropi de apă pentru a-şi manifesta plenitudinea potenţelor sale. Aparenta lui moarte nu este decât o formă de supravieţuire. Pur şi simplu nu vrea să trăiască aiurea, fără sens, fără rost în absenţa elementului vital. Resemnarea lui înseamnă răbdare. Şi ştie perfect când anume trebuie să se deschidă să iasă din hibernare, din resemnare, să redevină el însuşi. Când nu mai beneficiază de apă, de elementul lui vital, se retrage cuminte în el însuşi. Pentru majoritatea celor care trec pe lângă el, nu este altceva decât un ghem banal, uscat, urât. Numai cine are răbdare să-i pună apă, să-l îngrijească îl va vedea în toată splendoarea lui. E un cadou unic, pe care ghemul acesta deşertic ţi-l face, fiindcă ţi se dăruieşte cu toată fiinţa lui. E aici şi acum numai şi numai pentru tine, cel care îi dai apă. E darul lui suprem. Ferice de cel care ştie să aprecieze un asemenea dar! Deşi ştiu că sună ciudat, poate şi preţios, eu am avut mereu de învăţat mult mai mult de la plante şi de la animale decât din zeci de mii de cărţi. Totul e să fii puţin atent.






"ghemele" înainte de a se desface


la câteva minute după ce au primit apă

a doua zi dimineaţa

Un comentariu:

  1. Salutare,ti-am trimis o invitatie prin gmail,pentru a te face autor si pe 100 Ro.As fi incantat daca ai accepta.Te astept.

    RăspundețiȘtergere